Pokud reklamujete dovolenou, dejte si pozor, co máte v cestovní smlouvě
Plánujete dovolenou s cestovní kanceláří? Nastane-li situace, že cestovka nedodrží slíbené podmínky, můžete využít svého práva a požadovat reklamaci. Určitě na nic nečekejte. Samozřejmě je rozhodující, co máte uvedeno v cestovní smlouvě.
Pokud jste si koupili zájezd se službami, které cestovní kancelář nabídla, ovšem poté je nedodala, ozvěte se. Služby a všechny podmínky, na kterých jste se domluvili, musí být zavedeny v cestovní smlouvě. Když vám cestovní kancelář tvrdí, že dostanete krásné apartmá s výhledem na moře, nemusí to být pravda. Podstatná je tu pak cestovní smlouva, je-li v ní vše uvedeno, můžete dovolenou reklamovat.
Cestovní smlouva je velmi důležitá a klienti to často podceňují. Je třeba si uvědomit, že je to základní a v podstatě jediný dokument vztahu mezi klientem a cestovní kanceláří. Cestovní smlouva by měla v každém případě obsahovat: s kým cestujete, kam cestujete, jméno dopravce, název ubytovacího zařízení, kategorii a druh pokoje, počet nocí a typ stravování. Pokud se s cestovní kanceláří dohodnete jinak, než je například uvedeno v katalogu, tak rozhodně doporučuji uvést všechny tyto podrobnosti do smlouvy.
Dovolená na fotografiích v katalogu vypadá vždycky krásně. Může se však stát, že skutečnost tomu neodpovídá. Pak máte jistě nárok na reklamaci. Jedinou výjimkou je situace, že by u fotografií v katalogu bylo uvedeno ilustrační foto. Na to je třeba si dávat pozor a v takovém případě reklamovat nemůžete.
Jak při reklamaci postupovat? Reklamujte ihned v okamžiku, kdy zjistíte, že je nějaká skutečnost, která se vám nelíbí. Často jde totiž o chybu některého z dodavatelů cestovní kanceláře a ta může sjednat nápravu hned na místě a problém vyřešit. Reklamaci uplatněte u delegáta cestovní kanceláře, popřípadě na zákaznické lince cestovky. Pokud by reklamace nebyla vyřízena na místě, můžete ji podat do tří měsíců po skončení zájezdu. Pro tento případ je určitě vhodné mít zajištěna svědectví, popřípadě fotodokumentaci či video.
Cestovní kancelář může zvýšit cenu zájezdu pouze v případech taxativně vymezených zákonem. A to pokud se změnil směnný kurz o více než deset procent, pokud došlo ke zdražení dopravy o více než deset procent a pokud se zvedly ceny palivových a letištních poplatků, tam již limit deset procent není. Ve všech těchto případech nemáte právo od smlouvy odstoupit a nezbývá vám než částku doplatit. Cestovní kancelář je ale povinna v případě vašeho zájmu prokázat, že k takovému zvýšení opravdu došlo. A toto navýšení musí oznámit nejpozději do 21 dnů před odjezdem.
Důležité určitě je cestovat s legální cestovní kanceláří, to znamená ověřit si, zda má koncesi a zda má pojištění a nechat si tyto doklady předložit. Dobrá je určitě již předchozí vlastní zkušenost, nebo doporučení přátel a známých. Vyplatí se sledovat diskuse na internetu. A co doporučuji – mnohem více se ptát. Čím víc se ptáte, tím víc máte šancí rozpoznat, jestli ta vaše cestovní kancelář je k vám férová nebo není.